Hvorfor er SeniorBallet/MotionsBallet god træning?

Den klassiske ballet i sin oprindelige form er mest tilgængelig for børn og unge mennesker, som er stærke og smidige, og kan tåle de ekstreme krav og belastninger, som kroppen udsættes for i ballettræning.

Men ved at tilpasse træningsmetoden egner ballet sig mindst lige så godt til voksne motionister – også voksne, der ikke har danset før, som er oppe i årene (seniorer), eller lider af mindre skavanker.

SeniorBallet/MotionsBallet er ballettræning (SBF-træning), som er tilpasset voksne motionister/seniorer.

Nedenfor kan du læse mere om, hvorfor SeniorBallet/MotionsBallet egner sig så godt til voksne motionister/seniorer. Hvis du hellere vil have en mere teoretisk/fysiologisk beskrivelse af, hvad SBF-træning er, så klik på bogstav-knapperne i teksten.

S Smidighed og Styrke giver SPÆNDSTIGHED

Stangskole
De grundlæggende øvelser ved stangskolen (barren, som man træner ved) er meget velegnede til isoleret træning af de enkelte kropsdele, således at du i et roligt tempo kan genfinde den smidighed og styrke i led og muskler, der måtte være gået tabt siden ungdommen. Du kan arbejde isoleret med en kropsdel ad gangen, da barren støtter og du derfor ikke skal koncentrere dig om at holde balancen samtidig.

Spændstighed
I ballettræningen, både ved stangskolen og ude på gulvet, får du i høj grad øget din spændstighed (excentriske muskelstyrke) og ikke kun din koncentriske muskelstyrke (almindelig styrketræning). Dette sker, fordi du hele tiden skal rette dig op og ud for at holde kroppen i balance og med optimal bæring. Du bruger altså musklerne til at strække og forlænge med i modsætning til at forkorte og pumpe.

B Bæring og Balance giver BÆREDYGTIGHED

Sund holdning
Når du dyrker ballet, får du via de langsomme balanceøvelser ude på gulvet forbedret din balance og bæring omkring led og i de bærende muskelgrupper. Balance-træningen øver dig samtidig i at afspænde de muskler, du ikke skal bruge og hvis spænding ødelægger din naturlige balance. Alt dette giver dig et fysisk/kropsligt overskud, som ikke kun vil give dig selv en god fornemmelse, men også være tydeligt at se for andre, idet din kropsholdning bliver mere sund og harmonisk uden unødige spændinger.

Bæredygtig krop
Ballet styrker generelt kroppens bæredygtighed, fordi mindre dominerende muskelgrupper optrænes, og det giver en bedre muskulær balance i kroppen. Fx trænes indersiden og rotation af benene for at give modspil til de ellers meget dominerende muskler på ydersiden af benene. Det gør det lettere at opnå en naturlig balance og en spændstig, velkoordineret gang.  Et andet område er fødderne, som er det fundament, du står og går på. I ballet får du styrket og smidiggjort dine fødder og tæer, så du får et fundament, der bærer dig på den mest hensigtsmæssige måde, også når du bliver gammel. Endnu et vigtigt område, du får trænet, er kernemuskulaturen, som udgøres af mave og bækkenbund. Dette er dit center, og hvis det fungerer korrekt, kan du undgå at falde sammen eller spænde op i ryggen og derved få ondt eller opleve generende muskelspændinger.

F Fokus og fordybelse giver FLOW

Hukommelse, musikalitet og koordination
Alle trin i ballet er gennemkoreograferede, dvs. at alle bevægelser hænger sammen med en tælling i musikken. For at kunne følge musikken og for at du kan udføre bevægelserne optimalt, skal du selv aktivt indlære og huske trinene og ikke bare "abe efter" en instruktør. Hermed udfordres din hukommelse, musikalitet og koordinationsevne. Ballet giver dig desuden en grundlæggende musikforståelse, idet det simpelthen er en forudsætning for at kunne følge musikken.

Koncentration
Ballet er dans, der gør brug af hele kroppen i samklang med musikken. Samtidig går ballet aldrig på kompromis med bevægelsernes kvalitet. Dette gælder lige fra de rolige øvelser ved stangskolen til de store spring over gulv. Du må derfor glemme alt andet omkring dig for kun at fokusere og fordybe dig i dansen. Det sætter dig i den såkaldte "flow"-tilstand, hvor du får tømt ud i din hjerne for tankemylder og andre forstyrrende elementer. Det er fysisk mindfulness, som gør, at du går fra træningen mentalt renset og med fornyet energi.

Få glæde af den traditionsrige kunstart

Som du kan se af ovenstående synes jeg, at der er rigtig mange fordele og kvaliteter ved ballet. Og her skulle jeg måske sige: MotionsBallet/ SeniorBallet. For den oprindelige ballettræning, som du måske tænker på, når du hører ordet ballet, er meget ekstrem og slidsom og derfor ikke særlig velegnet til voksne motionister.

SeniorBallet/MotionsBallet har jeg tilpasset således, at krav til styrke, smidighed, udholdenhed, tempo og koordination er målrettet voksne motionister eller seniorer. De mest ekstreme ballet-elementer er fjernet, fx dans på tåspidserne, høje benløft og pirouetter. Desuden er den ekstreme turnering (udaddrejning i ben og fødder) gjort mere moderat, og en del teknisk svære spring benyttes heller ikke. Til gengæld har jeg inkorporeret mere enkle og lettilgængelige øvelser fra fx pilates, Alexander-teknik, floor barre, afspænding, gymnastik og forenklet nogle af de svære ballettrin. Men stadig med ballettens skønhedsideal og træningsmetode (SBF-træning) som omdrejningspunkt.

Hvis du:

- så er det ballet, du skal vælge.

PS. Ballettens bonus
Du skal ikke vælge ballet, fordi du ønsker at tabe dig eller fordi du føler, du bliver nødt til at leve sundere, eller fordi nogen har sagt, du bør dyrke mere motion, lave bækkenbundsøvelser, styrketræning eller anden "pligt"-træning. Ingen balletdansere danser ballet af disse grunde.

Ballet er universel bevægelse: Flow, koncentration, kropsbevidsthed, dyb vejrtrækning, musik, rytme, jordkontakt. Det er fysisk mindfulness og det er skønt at dyrke, IMENS man gør det.

At du så samtidig taber dig, får øget din kondition, får forbedret dit kredsløb, får styrket din bækkenbund og kernemuskulatur, får "masseret" dine indvolde og får en fastere, sundere og gladere krop - ja, det er ren bonus.

I SeniorBallet/MotionsBallet får du hele pakken!

PS. Læs mine 4 motivationstips her.

Med venlig hilsen
Charlotte de Neergaard
c.neergaard@gmail.comCharlotte de Neergaard

Retur til INFO

Til STARTSIDEN


Her finder du flere oplysninger:

Formålet med SeniorBallet/MotionsBallet

Hvad er SBF-træning?

Se de 7 forskellige træningskoncepter - klik her:

MotionsBallet

SeniorBallet


Charlottes baggrund

Hvad er forskellen på MotionsBallet og SeniorBallet? Se her: Hvem kan deltage?

Du kan finde yderligere oplysninger om selve undervisningen her: Undervisning