NYHEDSBREV
AUGUST 2016
Kære BALLET-interesserede

Velkommen til en ny sæson med træning i SORØ, KØGE og KORSØR.

Du kan læse om gratis workshop for fødder, knæ og god holdning, holdplan for Sorø Balletforening, ballet for store størrelser, BalletFitness i Korsør, SeniorBallet i Køge og videoer til hjemmetræning.

Til slut i nyhedsbrevet kan du læse mit faglige indlæg, der tager udgangspunkt i filmen "De standhaftige", som handler om hvordan træning, beslutsomhed og involvering fra et andet menneske kan ændre vores liv.

God læselyst!

PS. Sorø Balletforening søger hjælpeinstruktører - læs opslag her.
Går du godt?

Er dine fødder/knæ stærke nok til at bære dig med overskud, balance og god holdning? Har du fri bevægelighed i dine tæer? Kom til gratis workshop med fodterapeut:



Læs/print invitation

Tilmeld workshop
Sorø: Tilmeld dig holdtræning inden 31. august

Efterårets holdplan er klar - klik her:

HOLD & PRISER

Niveau 0
Tirsdag kl. 18.30-19.30: INTRO for store størrelser
Fredag kl. 16-17: INTRO for seniorer
Lørdag kl. 9.30-10.30: INTRO for motionister

Niveau I
Tirsdag kl. 14-15.30: BALANCE (seniorer)
Tirsdag kl. 19.30-21: KONDI (motionister)
Lørdag kl. 10.30-11.30: BalletFitness (DROP-IN)

Niveau II
Mandag kl. 17-18: KLASSISK (DROP-IN)
Fredag kl. 17-18.30: KLASSISK (motionister)

TILMELDING på mail til c.neergaard@gmail.com - seneste frist for tilmelding er 31. august. Herefter udsendes en bekræftelse til alle tilmeldte.

HUSK at hvis du går på 2 faste hold, får du det billigste hold til halv pris. Se flere nyttige oplysninger på Sorø Balletforenings hjemmeside her: INFO

Bemærk: Alle, der tilmelder sig et fast hold, bedes påregne, at sidste mødegang kan blive skubbet en uge frem (fordi skolerne har krav på salen med kort varsel).

Se detaljer om de forskellige koncepter og find niveau-oversigt her: SBF-træning.
Ballet for store størrelser

Ballet er særdeles relevant træning for stor størrelser, fordi træningen ved stangen opbygger styrke i fødder og knæ på en rolig og skånsom måde. Og uanset størrelse er det vigtigt at være aktiv. Royal Opera House i London har lavet en opsætning med store størrelser - se BIG BALLET her.

 

Læs artikel

Tilmeld str. 46+
BalletFitness i Korsør

Som noget nyt kan du nu træne BalletFitness i Korsør. Holdet er for begyndere/let øvede (niveau I) og første gang er onsdag 21. september kl. 17-18. Vi træner i Kulturhuset, Skolegade 1. Læs mere her:



Pris og tilmelding
SeniorBallet i Køge

Rødovre-holdet er rykket til Køge, hvor vi har fundet en sal på Asgårdsskolen, Norsvej 2. Holdet er for begyndere/let øvede (niveau I) og der er stadig få ledige pladser. Vi starter torsdag 6. oktober kl. 17.45. Læs mere her:



Pris og tilmelding
Videoer til hjemmetræning

I samarbejde med Sorø Balletforening har jeg lavet 4 korte videosekvenser til hjemmetræningsbrug. Videoerne er gratis og tænkt som supplement til holdtræningen. Link til videoerne sendes til deltagerne, når holdene er oprettet.

Der er 2 videoer til niveau I-holdene med lette øvelser og 2 videoer til niveau II-holdene med lidt sværere øvelser.

Den ene af de 2 videoer er en central øvelse fra stangskolen med årets tema, den anden video er en øvelse over gulv, som bygger videre på årets tema.

Formålet med videoerne er dels, at du i ro og mag kan lære øvelserne udenad derhjemme og dels, at du har mulighed for at træne ekstra derhjemme, hvis du har lyst til det.
I form i fællesskab!

De standhaftige
"De standhaftige" med den tidligere ballerina ved Det Kgl. Teater Cecilie Lassen

I filmen "De standhaftige" kan du se, hvordan hård træning, beslutsomhed og involvering og ansporing fra et andet menneske kan give utrolig mental styrke og gøre det muligt at nå sine mål. I dette tilfælde med inspiration fra ballettens verden, hvor hård træning er dagligdagen.

Det er hårdt at træne, også for os helt almindelige motionister. Og hvorfor skal vi gøre det? Det går da meget godt uden, og egentlig har vi ikke tid, fordi vi har en masse andre forpligtelser. Overspringshandlingerne ligger lige for og undskyldningerne kan vi sagtens finde.

MEN PAS PÅ! Du må ikke give efter, for inaktivitet for din krop er gift! At træne, være aktiv, være stærk og smidig og have en god kropsbevidsthed er vitalt for dit liv og din livskvalitet.

Træning er vigtig for dine muskler, dine led, dit kredsløb, din fordøjelse, dine indre organer, din kognitive sans/intelligens, din hukommelse, din koncentrationsevne, din energi.

Vidste du, at det er meget mere skadeligt ikke at træne end at være overvægtig? Vidste du, at da jeg i mine unge år dansede i Den kgl. Ballet, røg næsten halvdelen af danserne cigaretter dagligt, men fordi de var unge og i god kondition, forringede rygningen ikke deres præstationsevne. Og der er masser af andre eksempler.

Så ergo: DU SKAL TRÆNE! Spørgsmålet er hvordan? Skal det være individuelt eller på et hold? Ulempen ved holdtræning er, at du skal kunne træne på et bestemt tidspunkt, hvilket godt kan være en udfordring i en travl hverdag.

Fordelene ved holdtræning er dog mange: Du motiveres bedre, når du træner med ligesindede, du får social kontakt i et træningsfællesskab og sidst, men ikke mindst: Du får hjælp fra din træner, som overtage ansvaret for en del af arbejdet ved at give dig de rette udfordringer (trin), vejlede dig i hvordan du udfører trinene korrekt (teknik) og anspore dig undervejs.

Hvis du træner alene, skal du selv klare alle opgaverne. Hvis du træner på et hold, bakkes du op af træneren og holdet i fællesskab. Og din chance for at vedligeholde din træning er meget større. Derfor: Når du skal vælge træningsform, så overvej lige en ekstra gang om fordelene ved holdtræning ikke langt overstiger ulempen med at skulle indpasse et bestemt tidspunkt i din hverdag.

Jeg glæder mig til at se dig til træning!

PS. Husk at tilmelde dig, for ellers bliver holdene ikke oprettet.
Med venlig hilsen
Charlotte de Neergaard

www.seniorballet.dk · www.motionsballet.dk · www.balletfitness.dk
Denne e-mail er sendt til dig, fordi din e-mail-adresse er på min mailingliste. Ønsker du ikke længere at modtage nyhedsbrevet, kan du afmelde det her eller sende en mail til c.neergaard@gmail.com