MotionsBallet Charlotte de Neergaard
NYHEDSBREV
AUGUST 2015
Kære BALLET-interesserede
 
Velkommen til en ny ballet-sæson i Sorø og Rødovre.

I Sorø er det nye efterårsprogram klar. Vi har udvidet med flere niveauer, således at du kan finde netop det hold, der passer til dig. Læs mere nedenfor.

I Rødovre har vi ét hold for alle, så der skal også være plads til nye kursister, men siden der ikke har været SeniorBallet/MotionsBallet i Rødovre i nogle år nu, kan alle kursister vist have glæde af at starte lidt fra begyndelsen.

Derudover har vi nogle begivenheder på programmet i Sorø dette efterår, bl.a. gentager vi den populære workshop i moderne ballet.

Til slut kan du læse om, hvordan du bruger skuldrene korrekt og undgår nakkesmerter. Og som ekstrabonus giver det smukke skuldre, som du kan se på billederne her til højre.

Alle emnerne finder du her:
· Sorø: Efterårsprogrammet er klar - tilmeld dig nu
· Rødovre: Torsdags-hold åben for tilmelding
· Workshop i moderne ballet 23. september (Sorø)
· Åbent Hus 25. september (Sorø)
· Skygge-ballet ved Kyndelmisse Lysfest i Sorø
· Sund brug af skuldrene - undgå smerter i nakken

Det skulle glæde mig at se dig til træning eller til en af de spændende begivenheder i Sorø Balletforening.


Det faglige indspark i dette nyhedsbrev handler
om at bruge skuldrene korrekt og dermed
undgå spændinger og smerter i nakken.



 Billederne ovenfor viser korrekt bæring og
brug af skulderleddet - det giver samtidig
en smuk ryg. Det er intelligent fitness.

Sorø: Efterårsprogrammet er klar - tilmeld dig nu

Program efterår 2015

Niveau I - for de nye motionister
Sæsonen starter mandag 7. september med et nyt motionist BALANCE-hold for de nye motionister, der har gennemgået INTRO-kursus i sidste sæson. Om fredagen er der senior-HENSYN, som kun varer 1 time og er hensyntagende undervisning.

Niveau II - for fortsætterne
Om tirsdagen har vi - som vi plejer - et senior BALANCE-hold for dem, der tidligere har gået på BALANCE-hold. Onsdag er der motionist-KONDI (det hed tidligere PULS, men indholdet er det samme). På KONDI-holdet bliver tempoet højere og her vil nogle gymnastikpiger også deltage, så hvis du vil have forbedret din kondition markant, er dette holdet. Fredag er der - som vi plejer - motionist-PRO for de lidt mere øvede, og lørdag DROP-IN.

Niveau 0 - INTRO for de helt nye
Onsdag er der motionist-INTRO og lørdag er der senior-INTRO. Vi starter sæsonen med INTRO-1, som varer 8 gange. Herefter fortsætter INTRO-2 frem til jul, hvis man gerne vil have det grundlæggende repeteret. Hvis ikke, kan man flytte over på et niveau I-hold (BALANCE eller HENSYN).

Gæsteunderviser til niveau II
I løbet af efteråret satser jeg på at få en ekstern gæsteunderviser fra den kongelige ballet til at komme og træne de lidt mere øvede en lørdag formiddag. Det vil naturligvis indebære noget ekstra-betaling, hvor meget vides ikke endnu, men vi taler om det på holdene, når det bliver aktuelt.

Læs mere om de forskellige koncepter og find niveau-oversigt her: SBF-træning


TILMELDING til al undervisning til Charlotte på c.neergaard@gmail.com inden udgangen af august.
Rødovre: Torsdags-hold åben for tilmelding

Du kan nu tilmelde dig SeniorBallet/MotionsBallet i Rødovre. Der bliver ét hold, som tager udgangspunkt i guiden "7 trin til en god holdning", som vil blive udleveret til deltagerne.

Desuden vil vi også gennemgå "7 trin til en god balletholdning" og INTRO-folder med denne guide vil ligeledes blive udleveret på holdet.

Holdet henvender sig både til tidligere ballet-kursister og nye, da de grundlæggende øvelser ved stangen (barren) vil kunne følges af alle og gavne alle.

Tid: Hver torsdag kl. 17-18.30
Start: 10. september 2015

Du kan tilmelde dig her: DOF Rødovre.
 

Julie Schmidt Andreasen (foto Alicia Clarke)
Workshop i moderne ballet 23. september

Sorø Balletforening gentager succesen med workshop i moderne ballet med Julie Schmidt Andreasen.

Tid: Onsdag 23. september kl. 19-21 (efter INTRO-holdet)
Sted: Skolevej 1, 4180 Sorø (vores sædvanlige sal)

Pris medlemmer: 100 kr.
Pris ikke-medlemmer: 175 kr. inkl. gæstemedlemskab (hvis man melder sig ind, når man tilmelder sig workshoppen, får man workshoppen til medlemspris. Medlemskontingent for et halvt år er 75 kr.)

Tilmelding til formand for Sorø Balletforening Annemarie Hørve på ahov49@gmail.com. Betaling til foreningens konto: 2300, 8981740433.

Mere information om moderne ballet finder du her: 2 videoklip med intro til moderne ballet og eksempel på koreografi.
Åbent Hus 25. september (Sorø)

Sorø Kommune afholder Frivillig Fredag i uge 39. I den anledning deltager Sorø Balletforening med et ÅBENT HUS-arrangement fredag 25. september kl. 16.30-17.30. Det foregår i salen på Skolevej 1 efter HENSYN-holdet (den dag er PRO aflyst).

ÅBENT HUS-arrangementer er en god anledning til at imødegå nogle af de fordomme, der findes om ballet-træning: "Skal man så ikke danse på tå og have strutskørt på" eller "Det er da kun for børn og unge" eller "Det er jeg alt for stiv og usmidig til" (svaret på alle 3 spørgsmål er selvfølgelig "nej" - læs hvorfor i INFO-folderen eller her).

Bestyrelsen vil gerne opfordre alle medlemmer til at møde op og tage godt imod nye ballet-interesserede. Og inviter gerne interesserede venner og bekendte med også. Der vil komme info i Sorø Avis og på facebook, når vi nærmer os.

Jo flere medlemmer vi er i foreningen, jo flere hold kan vi oprette og jo flere medlemmer kan vi tilgodese.
 


Skygge-ballet ved Kyndelmisse Lysfest i Sorø

Sorø Kommune afholder hvert år Kyndelmisse Lysfest i januar måned. I år er Sorø Balletforening blevet kontaktet med henblik på at deltage med en lille "skygge-ballet" - en slags skygge-spil med musik og bevægelse. Det har vi sagt ja til.

Jeg har fået en aftale i stand med Sorø Kunstmuseum om, at vi skal opføre skygge-balletten der, og jeg skal i næste uge se, om deres udstilling kan give inspiration til en lille historie/sketch eller andet.

Vi har allerede sat et lille hold på 3 øvede ballet-damer fra foreningen, som vil udgøre hovedbesætningen. Men alle, der har lyst, skal have muligheden for at være med. Lysfesten foregår lørdag 23. januar 2016 i tidsrummet kl. 17-22.

Hvis du har lyst til at være med, skal du påregne prøve-dage - det bliver sandsynligvis nogle lørdage eller søndage (eftermiddag) i løbet af efteråret.

Send en mail til c.neergaard@gmail.com, hvis du har lyst til at være med - alle kan deltage uanset niveau (og det koster ikke noget :-).
Sund brug af skuldrene - undgå smerter i nakken

Skuldrene er det mest komplicerede led, vi har, for det indeholder både et decideret led (der hvor armen fæster i kugleleddet), og omkring det findes skulderbladet og kravebenet med kun et enkelt lille hæfte til resten af skelettet. Derfor er der rigtig mange muskler placeret i lag på kryds og tværs omkring skulderen og ud i siderne, og dvs. at der er mange muskler at holde styr på.

Desværre gør vores moderne (læs: inaktive) livsstil, at vi ikke får aktiveret alle de muskler i skulderen, som vi har brug for, for at få en naturlig, sund og bæredygtig brug af skulderen og dermed undgå spænding og smerter i nakken. Det kan ballettræning heldigvis afhjælpe, for som det er tilfældet med resten af kroppen, skaber ballettræningen balance mellem de forskellige muskler, således at der ikke er nogen muskler, der "visner hen" og andre, der bliver for dominerende med en ensidig og nedslidende brug af kroppen til følge.

Problemet med skulder og nakke hænger som oftest sammen med, hvordan man styrer sit skulderblad. Skulderbladet er vigtigt, fordi det stabiliserer hele skulderen og nakken, men skulderbladet kan være svært at styre, fordi det kan bevæge sig i alle retninger, og det fastholdes kun af muskulatur. Her til højre under billedet finder du de 2 hovedregler for en sund og naturlig placering af skulderbladet.

Hvis du får en god vane med at følge disse 2 hovedregler og dermed får vænnet dig af med at bruge de øverste skulder- og nakkemuskler når du bevæge armen, bruger du dine skuldre og arme på den mest naturlige, sunde og bæredygtige måde. Det er intelligent fitness.

Her vises de 4 vigtigste muskler for en sund og
naturlig placering af skulderbladet.

1) Skulderbladet skal ligge tæt ind til ryggen. Det må ikke "stritte" (også kaldet englevinger), så du skal undgå at trække skuldrene sammen bagtil. Du skal derimod føle, at du har en bred ryg ved at forestille dig din torso som V-formet.

2) Skulderbladet skal presses nedad. Det gør du ved at forestille dig, at du presser dine skulderblade lige ned i baglommen. Husk at slippe nakkemuskulaturen.

Hvis du vil have opskriften på en god og nem skulderøvelse, som kan træne dig i at placere skulderbladet korrekt, så send mig en mail på c.neergaard@gmail.com.
Med venlig hilsen
Charlotte de Neergaard

www.seniorballet.dk · www.motionsballet.dk
Denne e-mail er sendt til dig, fordi din e-mail-adresse er på min mailingliste. Ønsker du ikke længere at modtage nyhedsbrevet, kan du afmelde det her eller sende en mail til c.neergaard@gmail.com