MotionsBallet Charlotte de Neergaard
NYHEDSBREV
APRIL 2014
Kære BALLET-interesserede
 
Forårssæsonen er snart slut, så nu er sommerprogram 2014 klar - se Sorø Balletforenings INFO-side.

Her kan du også læse om ÅBENT HUS 23. april 2014 kl. 18-19, hvor vi gerne vil se nye såvel som gamle kursister, og hvor vi informerer om nye træningskoncepter, kalender-projekt 2015, sommerprogram 2014 og planer for efterårssæsonen med mere.

I dette nyhedsbrev kan du bl.a. læse om nogle af de nye træningskoncepter:

· SeniorBallet PRO (beg./let øv.)
· MotionsBallet PRO (let øv./øvede)
· MotionsBallet/SeniorBallet DROP-IN (let øv./øvede)
· MotionsBallet/SeniorBallet INTRO
· SeniorBallet HENSYN

Flere koncepter finder du her (de vil blive præsenteret nærmere til ÅBENT HUS-arrangement): http://seniorballet.dk/seniorballet_forside.htm

Desuden kan du nedenfor læse om:

· Balletaften 2014: En anmeldelse
· Kalender-projekt 2015: Første foto-shoot!

HUSK at melde dig til sommertræning, så du ikke kommer helt ud af form i sommerperioden. Frist for tilmelding/betaling er 27. april.

GOD SOMMER, hvis ikke vi ses til ÅBENT HUS eller til træning!





Hermed præsenteres ny INFO-folder, der fortæller hvad SeniorBallet og MotionsBallet går ud på!

Den er skrevet til dem, der ikke kender til ballet og som ikke ved, at ballet er en af de bedste motionsformer, der findes, selv om man er voksen, ikke skal være balletdanser og aldrig har danset før.

Fotograf er Jeanette K. B. Bernholm. Hun er også fotograf på vores kalender-projekt, som du kan læse mere om nedenfor.

SeniorBallet PRO (beg./let øv.)

ONSDAG kl. 19.15-20.45
Skolevej 1, Sorø


(For holdbeskrivelse: Før musen over logoet).

Dette hold er SeniorBallet, dvs. for aldersgruppen 50+. Se nærmere beskrivelse af de to grupper MotionsBallet (16+) og SeniorBallet (50+) i INFO-folder:

INFO-folder

Pris, datoer og tilmelding - se program:

Sommerprogram 2014
MotionsBallet PRO (let øv./øvede)

FREDAG kl. 16.30-18.00
Skolevej 1, Sorø


(For holdbeskrivelse: Før musen over logoet).

Dette hold er MotionsBallet, dvs. for aldersgruppen 16+. Se nærmere beskrivelse af de to grupper MotionsBallet (16+) og SeniorBallet (50+) i INFO-folder:

INFO-folder

Pris, datoer og tilmelding - se program:

Sommerprogram 2014

MotionsBallet/SeniorBallet DROP-IN (let øv./øvede)

LØRDAG kl. 10.30-11.30
Skolevej 1, Sorø

NB. Deltagelse er GRATIS,
hvis du samtidig deltager på et andet hold.

(For holdbeskrivelse: Før musen over logoet).

Dette hold er både MotionsBallet og SeniorBallet, dvs. for begge aldersgrupper. Se nærmere beskrivelse af de to grupper MotionsBallet (16+) og SeniorBallet (50+) i INFO-folder:

INFO-folder

Pris, datoer og tilmelding - se program:

Sommerprogram 2014

NB. Mulighed for sms-service på dette hold. Tilmeld dig på mobil 23 24 86 12 eller mail, så får du en sms-påmindelse ca. 2 dage før træning.
MotionsBallet/SeniorBallet INTRO

ONSDAG kl. 18.00-19.00 eller
LØRDAG kl. 9.30-10.30
Skolevej 1, Sorø


(For holdbeskrivelse: Før musen over logoet).

Dette hold er både MotionsBallet og SeniorBallet, dvs. for begge aldersgrupper. Se nærmere beskrivelse af de to grupper MotionsBallet (16+) og SeniorBallet (50+) i INFO-folder:

INFO-folder

Pris, datoer og tilmelding - se program:

Sommerprogram 2014
SeniorBallet HENSYN

FREDAG kl. 15.30-16.30
Skolevej 1, Sorø


(For holdbeskrivelse: Før musen over logoet).
 
Dette hold er SeniorBallet, dvs. for aldersgruppen 50+. Se nærmere beskrivelse af de to grupper MotionsBallet (16+) og SeniorBallet (50+) i INFO-folder:

INFO-folder

Pris, datoer og tilmelding - se program:

Sommerprogram 2014
Balletaften 2014: En anmeldelse

Vi var 8 damer og 3 herrer, der tilbragte en dejlig aften i hinandens og ballettens selskab lørdag den 5. april. Efter middag på Sahil Restaurant (Butter chicken og Tartufo Nero som vanligt), gik vi til Kgs. Nytorv for at se aftenens forestilling: La Bayadère af Marius Petipa.

Og hvad så vi så? For mit eget vedkommende så jeg noget helt nyt. La Bayadère har nemlig aldrig været på Den Kongelige Ballets repertoire før. Først i 2012 kom den op i Nikolaj Hübbes iscenesættelse med en handling forlagt til Petipas samtid, dvs. sidst i 1800-tallet i kolonitidens Indien. Petipa (som også har skabt de store romantiske balletter Svanesøen, Nøddeknækkeren og Tornerose) skabte La Bayadère i det selvsamme tidsrum, som Hübbe har flyttet den til. Petipa byggede dengang handlingen over et gammelt indisk sagn om tempeldanserinden Nikija og krigeren Solors umulige kærlighed. I Hübbes udgave er Solor skiftet ud med en engelsk officer, men ellers er det det gammelkendte tema om umulig kærlighed (som det kendes fra fx Romeo & Julie og Westside Story).

Og hvorfor har Den Kongelige Ballet aldrig spillet La Bayadère før? Det som denne ballet er berømmet for er særligt 3. akt, som foregår i dødsriget. Her er selve dramaet faktisk slut, for Nikija dør som punktum for 2. akt - og faktisk også som punktum for hele dramaet. Hendes slutsolo udgør det dramatiske højdepunkt og er meget bevægende. Her kunne vi for så vidt godt sige "Tak for i aften" og gå hjem. Resten af handlingen i dødsriget er "blot" dans, hvor den engelske officer danser med Nikija bakket op af 27 andre danserinder, alle i hvid tutu. Men som det er så typisk for russiske balletter, er dette her "blot" dans af en sådan ekstrem sværhedsgrad og ekvilibrisme, at det må tage pusten fra enhver. Og det er ikke kun svært for solisterne, det er næsten lige så svært for korpset - tag bare indgangsscenen med de 28 damer i arabesque-gang, efterfulgt af en meget langsom adagio med developé a la second écarté efterfulgt af endnu en arabesque med samme ben. Det kræver et "corps de ballet" af en helt særlig kaliber. Kun de bedste kompagnier i verden kan præstere det - også på en "hverdagsaften".

Og her kommer min pointe: Desværre var det vist en "hverdags"-version, vi oplevede hin lørdag aften. Flere (især én) af danserinderne vaklede så faretruende meget, at det trak fokus væk fra det overnaturlige univers og gjorde os alle pinligt bevidste om tyngdeloven - her havde korpset nået grænsen for sit tekniske niveau. Vi følte alle med denne danserinde som vi så kæmpe for at holde balancen - lige som vi alle følte med den mandlige hovedrolle, der i en tidligere akt heller ikke kunne holde balancen efter en imponerende solo, der sluttede med en lufttur med landing på knæ. Han måtte ned og støtte med hånden, for ikke at falde.

Når nu sværhedsgraden i La Bayadère er SÅ ekstrem, og når nu meget af det bare er danseteknisk blær, der ikke gør noget for handlingen, og når man så ikke engang formår at gennemføre det tilfredsstillende, hvorfor skal Den Kongelige Ballet så bruge så mange ressourcer og menneskelige kræfter på at opsætte sådan en ballet? Desværre var dramaet ligs så tyndt som teknikken, for den tid der gik med "blot" dans, gik jo fra muligheden for at formidle drama og personskildring. Det var ikke et drama af kød og blod, som vi kender det fra Neumeiers Romeo og Julie, til gengæld var det dansetekniske niveau heller ikke i orden. Jeg har al ære og kæmpe respekt for danserne - jeg ved, hvad de må gennemstå - og også derfor er jeg harm - og også derfor forstår jeg, hvorfor La Bayadère aldrig før har været på repertoiret! Lad den bare blive i skuffen fremover.

Hvis du vil vide mere om balletten, så har Det Kongelige Teater udgivet studiemateriale om La Bayadère (som supplement til programmet). Jeg tager nogle prints med til Åbent Hus d. 23. april, ligesom programmet kan lånes. Desuden fandt jeg dette videointerview fra New York (på engelsk, 7 min.) med Nikolaj Hübbe og nogle danske solister, der demonstrerer nogle af dansene.

24 korpsdansere i arabesque i starten af 3. akt i La Bayadére (Tempeldanserinden). Lige inden dette øjeblik har de gået arabesque-gang i en lange række ned ad en slidske i baggrunden - de første har nået at lave 30 arabesquer! Herefter har de alle lavet en langsom developé a la second écarté og herefter den viste arabesque - og det med samme ben! På billedet er der "kun" 24 damer, nok fordi det er et PR-foto. I selve forestillingen var der 7 i hver række, her mangler de 3 semi-solister + Nikija. Men alle er klædt ens i hvid tutu, så det er et imponerende syn.



Scenografi og kostumer var helt fantastiske!

 
Jeanette sminker og sætter hår, Charlotte sørger for strakte fødder ...



... og så er vi klar til optagelse!
Kalender-projekt 2015: Første foto-shoot!

Vores kalender-projekt blev skudt i gang i søndags 13. april, hvor vi fik vores anemone-pige i kassen.

Balletkalenderen er med medlemmer af Sorø Balletforening og skal være med til at promovere ballet som motionsform.

Jeanette K.B. Bernholm er fotograf og stylist på projektet, og jeg selv er vel en slags "art director", der sørger for, at modellerne sidder eller står i de aftalte positurer. Det er meget vigtigt for os, at hvert billede bliver en slags tableau, der fortæller en lille historie eller formidler en følelse - som vi sammen med modellen finder frem til.

Vi er i fuld gang med at lave aftaler med modellerne, så det er nu, du skal gribe chancen, hvis ikke du vil gå glip af denne enestående mulighed for at blive ballet-model!

De kommende billeder hen over sommeren bliver ude i den skønne Sorø-natur. Til efteråret flytter vi inden for i Jeanettes fotostudio eller i træningssalen - eller andre interessante indendørs-lokationer i Sorø.
Med venlig hilsen
Charlotte de Neergaard

www.seniorballet.dk
Denne e-mail er sendt til dig, fordi din e-mail-adresse er på min mailingliste. Ønsker du ikke længere at modtage nyhedsbrevet, kan du afmelde det her eller sende en mail til c.neergaard@gmail.com